måndag 4 maj 2009

Relationsanarki!

Dr Andie är en läromästare inom Relationsanarki. Hen har en hemsida: www.andie.se som jag rekommenderar starkt till alla som vill lära sig lite mer om ämnet eller bara få sitt huvud lite förvirrat, för det sätter igång saker det där med att fundera på varför vi har relationer på det sätt vi har dom.

Hemsidan är helt fantastisk och man kan lära sig mer. Och mer. Och mer. Det här ämnet går att vända och vrida på hur mycket som helst. Jag definierar mig som Relationsanarkist. Men jag gissar på att det finns nästan lika många definitioner och varianter som det finns relationsanarkister. Det vi har gemensamt torde vara att vi ifrågasätter relationsnormen.

Här kommer lite grundtankar inom relationsanarki:

Att vara relationsanarkist innebär inte att man ligger med allt och alla. Det innebär att man tänker att kärleken precis som vänskapen inte är begränsad. Den riktas inte strikt mot en människa i taget. Relationer krymper inte för att du har flera olika relationer. Sluta jämföra –älska.

Kravlöst. Eller framförallt, inget tas förgivet. Det finns ingen relationsmall. Relationsanarki handlar för mig om att välja om varandra gång på gång. Att finnas där för varandra, inte för att man måste, utan för att man vill det. Relationen finns kvar så länge vi aktivt väljer att vara en del i den.

Normer normer normer. Styr hur vi borde bete oss. Hitta alternativen som funkar för dig. Du kommer att bli ifrågasatt längsmed vägen. Därför behöver du hitta dina gränser och din väg i djungeln. Lär känna dina gränser för vad du kan gå med på, gör inte undantagsregler för att bevisa din kärlek för någon. Handla inte utifrån plikt, handla utifrån vilja.

Den hårda vägen lärde jag mig en viktig ingrediens i det här. Ärlighet. Det gäller att vara tydlig med hur man ser på relationer. Att jag har ifrågasatt relationsnormen innebär inte att andra har det. Därför har de med sig förväntningar in i en relation, förväntningar som jag inte automatiskt lever upp till. Att kunna prata om relationen är supersuper viktigt eftersom ingenting är givet i dess utformande.

// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: