måndag 18 maj 2009

Boktips - Sen tar vi Berlin

Moa-Lina Croall heter den författare som har skrivit en av mina absoluta favoritböcker genom tiderna. Och boken heter "Sen tar vi Berlin". Huvudpersonen i boken heter Lou, har tankar som trasslar ihop sig, livsbesvikelse och inte speciellt mycket att stanna kvar i Sverige för. Så hon och hennes vän åker till Berlin, och mer än så tänker jag inte berätta. Berättelsen är tämligen homosexuell, men fokus ligger mer på Lous upplevelser av livet och det som händer. Jag tycker om den här boken bland annat för att den visar upp hur jävligt det faktiskt kan vara att leva ett till synes helt okej liv. Vissa perioder är det verkligen inte kul alls, och jag har citerat den här boken så många gånger att jag kan många av styckena utantill. Och då är jag inte speciellt bra på att memorera text I can tell you. Sen tar vi Berlin är rakt på sak, skildrar ett annorlunda sätt att välja sitt liv, och utgör ett erbjudande om verklighetsflykt och inspirationskälla som gör mig helt matt av välbehag.

För att ge lite blodad tand bifogar jag ett citat från boken i fråga. Enjoy:

"Nu måste något hända! Livet måste berätta för henne hur hon ska leva. Framtiden måste visa hur hon ska välja den. Nätterna måste berätta varför hon ska vakna nästa morgon. Någonstans måste det finnas något att klamra sig fast vid, en ny dröm, en illusion, vad som helst. För nu håller något på att slå över. Nu rusar allt, fortare och fortare, men bara i hjärnan, allt runt omkring står skrämmande stilla. Hur kan livet te sig så baktungt, litet och suddigt nu när hon är fri och både kan och får göra precis vad som helst? Hon vill ingenting längre. Bara sätta fingret på en klockvisare och snurra den varv efter varv, framåt eller bakåt spelar ingen roll, bara inte det här mer. Det syns faktiskt. I ögonen när hon stirrar på sig själv i spegeln. Det här är inte jag. Det var aldrig meningen att jag skulle komma hit. Det finns platser som gör mig verklig. Inte den här."

Alltså. Boktips: Moa-Lina Croall - Sen tar vi Berlin

Inga kommentarer: