lördag 18 april 2009

Kulturdelen av det hela

Jag och Edina har talats vid lite om en av de första idéerna som vi hade gällande vad vi ska skriva i den här bloggen. Tanken om hbtq-fint kom till en seg eftermiddag då vi båda satt på en storföreläsning och försökte få tiden att gå. Ibland, när det känns som att vi drar uppmärksamhet till oss på föreläsningarna hur tyst vi än försöker viska till varandra, så brukar vi kommunicera genom att skriva på ett papper istället. Och under just den här tråkföreläsningen så lutade sig Edina över pappret och skrev (ungefär) "vi borde starta en blogg om hbtq-kultur!". Pang! Världens bästa idé! Jag blev eld och lågor. Resten av föreläsningen ägnade vi åt att skriva en lång lista över böcker, filmer och tv-serier med hbtq-tema. Och det som vi har talats vid om är alltså att vi ännu inte har börjat blogga om något av det här. Att det liksom blir lite prestationsångestladdat i och med att det kommer att bli det första inlägget som handlar om det. Vilken av dessa böcker/filmer/tv-serier ska vi välja? Det måste vara något superduperbra, känns det som.

Och nu har jag tänkt vidare lite. En av finheterna med mig och Edina och den här bloggen är att vi har upplevt många saker som den andre inte har upplevt. Edina har till exempel levt nästan tre år mer än vad jag har gjort, och vi har umgåtts i kretsar som har sett ganska olika ut, utforskat olika delar av livet, gått totalt olika gymnasielinjer och så vidare. Det gör ju att Edina kan berätta om saker som jag inte kan berätta om och vice versa. Detta gäller givetvis även i liten skala, som gällande dessa böcker, filmer och tv-serier som vi har tänkt skriva om. Minst hälften av det som står på den där listan har jag inte läst eller sett, och själv har jag förkovrat mig i sådant som Edina inte har ramlat över i sitt utforskande av hbtq-kultur. Det gör egentligen att uppdelningen av vem som ska skriva om vad på den där listan blir ganska naturlig. Och jag tänker, att det bara är att börja. Så nu jämrans.

//Siv (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: