torsdag 16 april 2009

Definiera eller inte, det är frågan

Det här med att definiera sig. Det känns som att det lätt kan bli ett laddat ämne. Inom hbtq finns det många begrepp som en kan använda sig av om en vill beskriva lite vad det handlar om. Det kan t.ex. vara smidigt att ha ett begrepp som t.ex. transvestit när en ska förklara att en person som definierar sig som det kan vara homo, bi eller hetero (eller queer). Alltså, när en ska förklara att en inte automatiskt är homo om en definierar sig som något som faller under begreppet transperson.

Jag har stött på ganska arga reaktioner både under perioder då jag har definierat min läggning och då jag inte har definierat den. Vissa människor tycks bli upprörda av att jag kallar mig homosexuell istället för queer, och under de åren av mitt liv då jag inte hade någon lust att döpa min läggning suckade människor över "att jag inte bara kunde bestämma mig". Jag har ingenting emot att kalla mig queer, alls. Hela grejen med queer får bara respekt från min sida, och den enda anledningen till att jag inte definierar mig på det viset är att jag känner att jag inte har tillräckligt mycket kunskap om det än så länge. Men jag skulle inte sluta definiera mig som homosexuell om jag blev mer pepp på att definiera mig som queer men samtidigt kände mig glad av att definiera mig som homo. Det låter krångligt, men ni kanske förstår?

Det finns ingen lista med kriterier som ska uppfyllas för att en person ska få lov att definiera sig som det ena eller det andra. Detta är skitviktigt att ta upp. Jag tror att det kan vara väldigt jobbigt att känna att en inte passar in i de normer som finns i hbtq-kretsar, och det kan väl väldigt ofta leda till frågor som "kan jag verkligen kalla mig det här även fast jag inte är som de?". Svaret är: Ja. Det kan du. Du kan vara superduperfeminin och kalla dig flata utan att någon ska ha rätt att säga emot, s j ä l v k l a r t. Du kan vara transvestit utan att klä om speciellt ofta alls eller kanske bara med hjälp av något jättelitet attribut (tänk: kalsonger eller örhänge). Om du mår bra av att kalla dig det. Du bestämmer.

Om du befinner dig i landet av tvekan, där det känns som att du kanske inte är hbtq nog för att få lov att definiera dig i enlighet med något eller några av alla dessa begrepp så rekommenderar jag att du tänker på det här: Det finns enormt många människor som exempelvis definierar sig som heterosexuella men samtidigt har sex med personer av samma kroppsliga kön väldigt ofta. De mår bra av att kalla sig heterosexuella och ser inget problem med att göra det samtidigt som de då har samkönat sex. Och jag tycker att det är fint. Begreppen är inte här för att utöva terror. De är här för att hjälpa.

Jag tror på att följa magkänslan när det gäller det här med definitioner. Själv definierar jag mig som homosexuell och intergender, för att båda de där begreppen skapar en pirrig lyckokänsla i min maggrop. Jag tänker att det är ett bra tecken. Om jag vaknar imorgon och finner att ett annat begrepp gör mig mer pirrig, så kanske jag väljer att definiera mig med det begreppet istället.

Och en behöver inte välja något av begreppen. Jag tänker att de finns där om en får lust att använda dem, men absolut inte ska ses som något som alla måste använda. Många människor får istället mest ont i magen av att försöka sätta ett namn på hur hur de t.ex. förhåller sig till sitt kroppsliga och mentala kön. Det är jävligt värt att respektera.

I allt det här tror jag på att köra på det som känns bäst för en själv. Det låter kanske en aning abstrakt, men jag tänker att det kanske handlar om något just så abstrakt som att lyssna inåt. Ingen annan har rätt att bestämma vad du får kalla dig och inte får kalla dig. Du äger din sexuella läggning och du äger din könsidentitet. Du bestämmer.

//Siv (af Edina & Siv)

1 kommentar:

agnes sa...

våldsamt vacker banner...