lördag 18 april 2009

Boktips - Jeanette Winterson

Jag tänker skriva och tipsa om Jeanette Winterson. Första gången som mina och Jeanettes vägar korsades (hns böcker) var jag cirka arton år, och sedan dess har jag läst det som jag har kommit över skrivet av denna fantastiska person. Jeanette är öppen med att hn är tämligen ickeheterosexuell, vilket bland annat framgår i boken "Det finns annan frukt än apelsiner", som är somewhat självbiografisk. Hns böcker är präglade av könsnormsöver-skridande, bland annat.

Skrivet på kroppen är den av Jeanettes böcker som jag tycker om allra mest. Det är en oerhört vacker, poetisk och magisk berättelse om en älskare som har affärer med gifta kvinnor, och en dag träffar en alldeles speciell sådan. Inte på ett enda ställe i boken avslöjas det vilket kroppsligt kön denna älskare har, och jag tänker att det är Jeanettes sätt att låta oss själva bestämma.

De av Jeanettes böcker som jag starkast vill rekommendera är alltså följande:
  • Skrivet på kroppen (Written on the body)
  • Det finns annan frukt än apelsiner (Oranges are not the only fruit)
  • Passionen (The passion)
  • Power book
  • Vintergatan går genom magen (Gut symmetries)
  • The Stone gods
Jeanettes böcker rekommenderas för den som gillar det mystiska, det magiska och de virvlande känslorna.
//Siv (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: