fredag 10 april 2009

Festresa. Destination: Sthlm

Göteborg hade inte jättemånga uteställen för hbtq folk när jag var ung. (hihi. Jag menar för typ 5-6år sedan när jag började gå ut). Gretas var det stora alternativet, då hade det bara en våning och folket där inne var lite mer typiskt homosexuella än den blandningen som uppstått där nu. Vi var även vid enstaka tillfällen på Castro (tror det hette så), men där var det mest äldre män. En gång i månaden kunde vi också gå på Queer. Hur som helst. Stockholm med det oändliga hbtq-utbudet lockade. Jag och min vän, vi kan kalla honom Mikael, bestämde oss för att åka dit över en helg. Vi hade QX-karta över vart alla queera caféer och uteställen fanns och började pricka av dem. Det var hur fint som helst. Det är skönt att få leva i någon form av intensiv queer-bubbla och glömma bort heteronormen helt. Jag har i mina dagar, precis som de flesta andra queera människor, upplevt en del diskriminering, något jag säkert återkommer till, men under vår stockholmsresa upplevde jag den från ett håll som förvånade mig. Jag och Mikael stod i kö till ett uteställe i Gamla Stan. När vi äntligen kom fram till vakten som skulle titta på våra leg och säga välkomna, så tittade han noga på oss och liksom lutade sig närmre och nästan viskade.. ”vet ni vad det här är för ställe?” jag blev himla osäker och sa ”ehhhh” samtidigt som bilder på fetischgrejer susade förbi i mitt huvud och jag tänkte att vi kanske missat temat så att säga och inte passade in. Tid förflöt långsamt. Men så sa han, fortfarande med låg röst ”ett gayställe alltså”. Jag svarade ”ja det är därför vi är här”. Tid stod still. Men så sa han välkomna och så släppte han in oss. Det som hände fick mig att fundera. Såg jag och Mikael ut som ett heteropar? Vill gayklubbar inte släppa in folk som inte ”hör hemma” där? Försökte vakten rädda oss från det hemska som pågick innanför dörren? Äsch. Jag blev nog lite ledsen av det som hände. Det var så konstigt. Vad spelar det för roll vad det är för ställe liksom? Jag blir upprörd! Det är inte värsta grejen, men ändå. Så himla onödigt.

// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: