onsdag 5 augusti 2009

Regnbågsflagga i fönstret


Hej lilla bloggen!

Jag har ingen regnbågsflagga i mitt fönster. Jag går i tankarna på att införskaffa en.
Jag vet inte hur stor den bör vara. En liten som kan stickas ner i en blomkruka kan ju vara fint, men även en stor som kan täcka ett fönster eller balkong.
Storleken har ingen betydelse i det här inlägget. Jag planerar att fokusera på för- och nackdelar med att ha en regnbågsflagga i mitt fönster.
.
Och just det, en regnbågsflaggar symboliserar gayrörelsen. Typ "we are here, we are queer, get used to it".
.
Till min lista (jag älskar listor)...
anledningar till att skaffa/inte skaffa en regnbågsflagga till mitt fönster:
  • Andra gaypersoner kan se den och tänka, jippie, där bor ett homo till. Skaffa.
  • Icke-homovänliga personer kan se den och notera att där bor ett homo vi kan bråka med. Skaffa inte.
  • Att inte ha en regnbågsflagga som homo är som att inte ha huggtänder som vampyr. Skaffa.
  • Färgglada saker är fint. Skaffa.
  • Heterosexuella har inga flaggor och kanske blir ledsna när de inser det. Skaffa inte.
  • Det är mer spännande för folk i området att få gissa och leta andra ledtrådar på min läggning än något så uppenbart som en flagga. Skaffa inte.
  • Med en regnbågsflagga nära tillhands kan jag delta i/leka prideparad när jag vill. Skaffa.
  • Personer som inte vet vad flaggan symboliserar kanske frågar när de ser att jag har den och då får jag sprida lite gaykunskap. Skaffa.
  • Det är lite väl stereotypt. Skaffa inte
  • Stereotypen behöver inte betyda dåligt. Skaffa.
  • Färgerna i flaggan står för fina saker som är bra att påminnas om. Skaffa.

Färgerna i flaggan står för:
röd - liv
orange - helande
gul - solen
grön - naturen
blå - konsten
lila - anden

// Edina (af Edina & Siv)

1 kommentar:

Anonym sa...

haha du har så fina tankar:)