onsdag 26 augusti 2009

bli som man umgås eller umgås som man är

När jag var yngre så var det en av mina vänners föräldrar som var väldigt arg på mig för att jag förstörde dennes dotter. Att jag var öppet gay smittade tydligen av sig på min vän. Jag var inte särskilt gammal men blev den här förälderns syndabock. Det var skitjobbigt. Jag var arg som fan. Mest för att min vän hade behövt en förälder som förstod och inte en som förstörde. Min vän var inte mer gay för att hon umgicks med mig, och inte mindre gay för att föräldern försökte stoppa det. Föräldrar ska stötta sina barn för fan! Annars är de bara en liten lort.

Uttrycket ”man blir som man umgås” brukar jag vända på och säga att ”man umgås som man är”. Att jag umgås med queera människor är ju för att jag är queer och hänger i queera sammanhang och därmed träffar många queera människor. Liksom att jag känner många scouter för att jag är scout. Ingen blir gay för att den hänger med andra som är gay. Däremot är ju chansen större att de överhuvudtaget ifrågasätter och undersöker om de är gay när de har andra som visar dom att det finns och är ok, för det är det.

// Edina (af Edina & Siv)

1 kommentar:

Evelina sa...

Hej, Ville bara säga att jag tycker er blogg är grym och att jag älskar att läsa vad ni skriver. :)
Fortsätt förgylla mina dagar!

•♥•