söndag 19 juli 2009

Mel C

När jag var liten hade jag en massa planscher uppsatta på mina väggar. Jättejätte många. Jag fick dom med tidningarna OKEJ och FRIDA som jag prenumererade på som liten tonåring. Flest bilder hade jag på Backstreet Boys och Spice Girls. Jag var kär i Kevin och i Mel C. Jag förväntades vara kär i någon av Backstreet Boysarna och ha bilder på dom även i min filofax, och det hade jag. Men även på Mel C. Hon är så fiiiin! (Är fortfarande lite förälskad i henne). Jag ville ville ville ville träffa henne. Jag var sådär tonårsdramatisk och grät ibland när jag tittade på planschen och liksom önskade att vi skulle träffas och sådär. Det var inte bara så som att jag beundrade henne som idol, jag var kääär. Ändå fattade jag inte att jag var Gay först. Det gick inte riktigt ihop i mitt huvud, att jag kände så mycket dramatiska känslor för henne och ville pussa på bilderna så som de andra tjejerna gjorde med bilderna på Nick eller Brian. Sen fattade jag. Och hon kommer alltid att vara speciell liksom, det känns som om vi haft en relation. Jag blir glad när hon har det bra, för hon har funnits där för mig på något konstigt sätt liksom. När jag oroade mig över att ingen annan skulle förstå så tänkte jag att hon skulle göra det. Det är skönt att idealisera kändisar och tillskriva dom alla de egenskaper man behöver att de skall ha, det gjorde stor skillnad i mitt liv när jag skulle hantera min komma-ut-för-mig-själv-process. För man behöver nån på sin sida. Och hon var på min.

Jag fick se henne live några år senare, jag vann biljetterna över radio.. och grät i direktsändning. Ytterligare några år senare träffade jag henne på en skivsignering och jag har ett foto på oss två.

Hon är queer. Visst, hon har man och barn nu. Men hon har alltid haft ett rykte om sig att vara Gay, men sagt att hon skulle ha berättat om det var så. Hon lever ut både sina kvinnliga och pojkaktiga sidor. Hon har inte fallit för hela normen. Hon har gått sin egen väg.

textrader jag gillar:

“So I found a reason to stay alive
Try a little harder see the other side
Talking to myself
Too many sleepless nights
Trying to find a meaning to this stupid life” (First day of my life)

“Here inside of me
I'm who I wanna be
It's a beautiful day” (Positively somewhere)

“Suddenly Monday appears again.
Were was the weekend? I lost it again.
Run to the bus stop. It's never on time.
I couldn't care less 'cos you make me feel fine.” (Suddenly Monday)


// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: