söndag 5 juli 2009

Könsneutrala namn

Vilka könsneutrala namn kan du komma på? De jag tänker först på är Kim, Robin, Rikke, Michelle, Alex, Andrea och Love. Jag fick tips på en artikel om könsneutrala namn av min vän Tenn. Du kan läsa den på http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article4553716.ab.

Jag vet inte än vad för namn jag vill att mina barn skall ha. För min del måste det inte vara könsneutralt, barnen kan ju vara queer och fria från könsstereotyperna ändå. Jag har en liten idé om att ge barnen ett tjejnamn och ett killnamn. Alltså att de till exempel får heta Emelie Thor Andersson. Då har de ett tilltalsnamn som är ett ”vanligt” men ett extranamn som bryter mot normen och som står i deras pass och på alla viktiga papper också så att de kan kalla sig för det utan problem när de vill.

Dock är det lite känsligt med förnamn, skatteverket.se skriver själva att ” Uppenbarligen inte lämpliga har även ansetts vanliga förnamn som anmäls för en person av motsatt kön mot vad som är vedertaget (könskonträrt) exempelvis Kristina för en man eller Kurt för en kvinna (Jfr. Kammarrättens i Göteborg dom den 14 november 2001, mål nr 1426-2001)”. Men det gäller främst barn, vuxna anses själva kunna bedöma om de vill bära ett namn typiskt för det motsatta könet. Hänsyns tas också till att namn som inte är könsneutrala här kan vara det i andra länder och därför får man till exempel ge sina barn namnen Charlie och Bo, oavsett deras kön. Nybildade namn anses inte heller ha en utpräglad könskaraktär. Alltså kan jag i alla fall ge min dotter namnet Emelie Charlie Andersson och min son namnet Thor Andrea Andersson och ändå garanterat hålla mig inom reglerna.

// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: