lördag 4 juli 2009

henn vs hono

För några dagar sedan var jag i en affär som har dvdfilmer. Jag fastnade för en filmbunt som hade beskrivningen "för henn". Coolt tänkte jag, henn!! Men självklart hade jag missuppfattat det. Vid en närmre granskning hade en bokstav fallit bort. Det fanns en motsvarighet som hade beskrivningen "för hono". Det visade sig alltså vara en stereotyp uppdelning av filmerna. En för henne, en för honom och en för barn. För henne var omslaget rosa och filmerna om kärlek. För honom var omslaget mörkbrunt och filmerna om biffiga karlar med stora vapen och snabba bilar.

Tyyyypiskt! *himlar med ögonen*

Jag gillar reklam förresten. Jättemycket. Jag fascineras av tricken. Och av att vi går på dom. Om och om igen. Jag tycker att det är spännande att observera vad reklamen gör med oss. Det finns massor av regler kring hur reklam får vara, men det finns alltid sätt att komma runt regler. Tillexempel så gäller inte svenska regler de svenska kanaler som inte sänder från sverige. Jag kikade på konsumentverketshemsida, www.konsumentverket.se, och hittade följande om reklam riktad mot barn:

"Stereotypa könsroller Enligt artikel 4 punkt 1 i grundreglerna får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön. Reklam förmedlar attityder och ideal. Barn och unga är särskilt mottagliga för sådan påverkan. Det är därför viktigt att reklam som kan intressera barn och unga inte förmedlar stereotypa könsroller. Etiska rådet för könsdiskriminerande reklam (ERK) bedömde med hänvisning till ICC:s grundregler att en reklamfilm från en hamburgerkedja förmedlade ett intryck av att kvinnan ensam eller till övervägande del skall ha ansvar för hemmet medan mannen arbetar. I reklamfilmen visas parallellt ett vuxet par där mannen förbereder sig för att åka till jobbet och två barn som spelar upp samma scenario. I filmen återges en schablon av familjen, enligt vilken kvinnan ensam har ansvaret för hemmets skötsel och mannen är den som arbetar och försörjer familjen. ERK fann att den schablonisering som kom till uttryck i filmen var nedvärderande för såväl män som kvinnor, och att reklamen därmed var könsdiskriminerande (ärende 112, 113 och 129/02).

I ett annat fall har ERK fällt ett leksaksföretag för dess marknadsföring av leksaker i en katalog. ERK uttalade att den aktuella marknadsföringen framställde pojkarna genomgående som handlingskraftiga och prestationsinriktade medan flickorna sysslade huvudsakligen med hushållsarbete. De leker med dockor, är intresserade av dammsugare och spisar samt att klä upp sig. ERK uttalade att denna framställning konserverar otidsenliga könsroller och därmed är att anse som kränkande mot såväl kvinnor som män (ärende 164/02)."

Jag tycker att det ofta är svårt att avgöra vad som är ok och vad som är helt fel. Reklam handlar om snabba korta budskap, det är inte helt lätt att få med alla varianter av familjer tillexempel. Är det alltid fel att kvinnan på en reklambild är den som lagar maten? Variation behövs självklart, men allt är inte av ondo tänker jag. Men visst, en hel del reklam gör mig direkt förbannad! Vad gör man då undrar du säkert nu kära läsare.. det skall jag berätta: Anmäl!
Det sägs vara väldigt lätt och via den här länken, www.reklamombudsmannen.nu, får du mer info om vad för relger som gäller för reklam samt hur anmälningsförfarandet och utredningen går till. Där kan du även se vilken reklam som anmälts den senaste tiden och huruvida den blivit friad eller fälld. Det är upp till oss det här, att säga ifrån.

// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: