torsdag 11 juni 2009

blinddejt med heteronormativa glasögon

Jag har rotat igenom gamla dagböcker och texter och hittade en text jag skrev när jag kommit hem från ett stoort läger (tusentals deltagare). Jag var i mitten av tonåren typ och hade inte kommit ut för hela världen. Min familj och mina vänner visste, men jag hade inte hittat ett förhållningssätt till omvärlden liksom. Jag visste inte hur mitt queera jag skulle kunna fungera naturligt i vardagen så att säga. Jag höll på att hitta rätt, men det kom bakslag och här är ett tydligt exempel som hade kunnat göra mig grymt ledsen, men istället fick jag massa stöd av mina vänner som stod upp för mig och det gjorde mig starkare. Händelsen är en mass-blinddejt arrangerad av ungdomsledare, man anmälde sig genom att kryssa i vilken lägergrupp man tillhörde (för att inte hamna på en blinddejt med någon man kände), om man var kille eller tjej samt att kryssa i om man ville dejta en kille eller tjej. Jag och en från min lägergrupp kryssade båda i att vi var tjejer och ville träffa tjejer. Här kommer orden jag skrev i min dagbok efteråt:

”Det värsta jag varit med om… En kille, de parade ihop mig med en kille. Vem fan gav dom rätten till det? Jag förstår inte hur de hade tänkt, eller de har nog inte tänkt alls… Hur i helvete gick det här till? Skit på dom!! Jag avskyr när världen är sne, jag mår så dåligt då. Varför är det ingen som förstår? De övertalade mig att gå med i deras lek, sen betalade de mig med förnedring. Vem fan gav dem rätten att bestämma? Jag kryssade i tjej och fick kille.. om en kille valt tjej skulle han inte, under några som helst odds hamnat med en annan kille! Vem har bestämt att hetero är norm? Världen är sjuk och jag försöker kämpa mot viruset. De ansåg att jag skulle vara glad för att jag fick någon alls, eftersom många blev utanför. Varför parade de inte ihop dem med varandra då? Eller har de respekt för hetero-önskningar men inte homo? Kommer jag någonsin finna bot mot vår sjuka värld? Än har jag inte gett upp kampen, men fortsätter de trampa på mig vet jag inte vad jag gör. ”

Jag och min vän blev alltså båda ihop parade med killar.. det var väldigt obekvämt.. hur säger man till sin dejt att man gillar tjejer och inte alls vill träffa dom egentligen? Fan va arg och ledsen jag blev. Jag hade varit hur pirrig som helst innan liksom, för att jag vågat kryssa i Tjej och för att jag skulle få träffa en annan tjej som oxå kryssat i tjej!!!! Vi pratade med arrangörerna efteråt, och de ansåg alltså att vi skulle vara tacksamma över att vi fått dejta någon alls eftersom det varit många (killar) som inte fått någon dejt alls eftersom det var för få tjejer. Schysst. Det var som om de tyckte att det bara var en kul grej att vi kryssade i att vi ville träffa tjejer. Men så var det ju inte!! Jag minns att jag från början verkligen drog mig för att anmäla mig till blinddejtandet för att jag var säker på att det skulle vara heteronormativt och stå typ kryssa här om du är en kille som vill träffa en tjej och kryssa här om du är tjej och vill träffa en kille. Men jag gick med tillslut, för att jag faktiskt kunde kryssa i både jag är tjej och att jag ville träffa en tjej. Det gick inte riktigt som det skulle. MEN tjejen som jag hade hoppats på att paras ihop med via blinddejtandet vågade jag bjuda ut sen, tackvare stödet jag insåg att jag hade från mina vänner. MOAHAHA fuck you heteronormativa trångsynta jävla lägerledare!

// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: