fredag 14 augusti 2009

Brüno

Jag har äntligen sett filmen Brüno. Jag har längtat sen jag fick se trailern. Sacha Baron Cohen är riktigt duktig. Jag älskade honom i Ali G, men föll dock inte för Borat (lite väl låg och ointelligent humor). Så jag visste inte vad jag hade att vänta mig av Brüno, jag blev positivt överraskad och skrattade högt filmen igenom. Jag älskade hans två raggningsförsök när han var ute med jägare i skogen.. han smyger upp till den enas tält och säger typ " jag misstänker att dave är queer så vi är nog säkrast tillsammans här" till en annan kommer han naken och säger typ "en björn åt upp alla mina kläder, allt han lämnade kvar var detta kondompaketet". HAHAHAHA.

Som en parentes ska jag nämna att personen jag såg filmen med inte alls gillade den och till och med ville stänga av den. Den kan vara lite för mycket och lite obekväm. Den passar inte alla.

Brüno är en homosexuell karaktär kan jag ju tillägga. Den är väldigt sterotyp, men det är inte negativt. Tvärtom fint tycker jag då han i filmen försöker spela hetero och till och med besöker en kristen "omvändare" och gör sitt bästa för att förstå hur man är straight. Han kommenterar omvändarens läppar med att det är synd att gud gett en straight man fylliga kuksugar läppar. Jag tycker att det är kul. För att han driver med dom på riktigt.

Som en av Brünos assistenter ser vi den svenska skådespelaren Gustaf Hammarsten. Det är lite bonus tycker jag. För filmen är ändå stark. Trots att den till 98 procent är humor så är den 2 procent jävligt bra politiska budskap!! Att Gustaf gör den här rollen är starkt, för det lär ha krävts en hel del mod för att spela in många av dessa scenerna då de inte gjorts i studio utan ute i verkligheten bland vanligt folk och idioter.

// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: