onsdag 3 juni 2009

Hen?

Jag har under våren läst en kurs i psykologi och som slutuppgift fick vi fördjupa oss inom valfritt ämne, för min del blev det barnuppfostran. I mitt arbete valde jag att i min text benämna barnet med "hen" för att inte skriva han eller hon där barnets kön var oviktigt. När jag fick tillbaka arbetet hade läraren ringat in ordet varje gång jag skrivit hen.. Jag blev förvirrad. Är det inte vedertaget? Förstår man det inte? Känns det inte naturligt?

Blev liksom besviken. Kanske mest för att jag tycker att den läraren är sååå bra! Hen är väldigt genuskunnig och är bra på att leda diskussioner kring ämnet. I klassen har vi tillexempel fått diskutera biologin VS samhällets påverkan kring manligt och kvinnligt. Hen är så neutral och bra, får en att tänka "AHA!" utan att själv säga att "så här är det!".

Jag älskar ordet -hen- det är sååå bra!! Varför måste vi varje gång vi pratar om någon uttrycka vilket kön de är av? Är det så viktigt?

// Edina (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: