torsdag 21 maj 2009

Hur inleda samtal?

Sedan urminnes tider har det diskuterats. Hur fanken gör en?! Gör vadå Siv?, undrar ni kanske nu. I will tell you.

Om en ser en person någonstans som verkar intressant av en eller en annan anledning kan ju en bra grej vara att försöka att inleda något slags samtal med den här personen. Men hur gör en det? Det finns ju sociala normer, och tyvärr kan ju vissa människor finna det lite skrämmande att tänka sig att gå fram och börja prata med en person som en inte känner. Men jag tänker: Livet är för kort för att låta bli! Det värsta som kan hända är ju att personkemin emellan dig och den andra visar sig vara någonting du inte vill hänga i julgranen. Det bästa som kan hända är att du får ett jäkligt trevligt samtal. Kanske en ny vän, kanske mer. Men hur gör vi nurå? Jag är också nyfiken, ty jag råkar vara av det blyga slaget. Strategier för att ta sig runt börja-prata-med-nya-människor-rädsla kan kanske vara en jäkligt fiffig grej.
*
Jag har läst någonstans att en bra metod för att börja prata med en tjej i ett ickeheterosexuellt sammanhang, såsom på gayklubb eller hbtq-café, kan vara att valsa fram till denna och säga "Känner inte du Anna?". Tanken bakom det är att alla känner minst en flata som heter Anna, varpå samtalet kan låta ungefär så här:

Tjejen: "Menar du Anna som har varit tillsammans med Lisa? Kort, tatuerad?"
Du: "Nej.. hon är ganska lång, blond. Hon har varit tillsammans med mitt ex Ilona.."
Tjejen: "Åh, jag känner en Anna som är lång och blond.. men.. va? Ilona, henne känner jag inte till?"
*
Den Anna som du frågar om kan ju då vara en totalt påhittad person. Men tanken är att detta samtal som försöker utreda vilken Anna som det syftas till är en perfekt isbrytare. När ni väl har kommit fram till att tjejen kanske faktiskt inte känner denna Anna så har ni ju redan hunnit prata med varandra en stund, och kan smidigt glida över till helt andra samtalsämnen.
*
En annan bra metod kan vara att börja prata med personen på internet först. Är du av det modiga slaget och känner att det passar sig kan du ju bara på random internetsajt (bilddagboken, helgon, facebook) slänga fram ett "Hej!", och se hur personen reagerar. Om du vill ha en lite mer vattentät strategi kan du t.ex. notera något som du och personen har gemensamt och inleda internetsamtalet med något om detta. Kan ju vara musiksmak eller ett intresse för fotografi. Typ: "Hej. Jag gillar verkligen hur du redigerar dina foton. Är det photoshop du använder?" eller "Oh, jäklarns! Arcade fire!" (det är ett band, alltså). Förhoppningsvis utbyter ni några ord eller kanske fler, och om du sedan ser personen i verkligheten så har du en god anledning att gå fram till den och säga "Hej! Vi har pratat lite på bilddagboken/helgon/facebook. Tänkte att jag skulle säga hej!". Mina observationer av hur personer som jag lärt känna genom internet har reagerat när jag har sagt hej till dem i så att säga real life är att de flesta verkar tycka att det är trevligt.
*
En mycket enkel strategi kan ju vara att, när en ser en person ute någonstans och vill gå fram och prata med denne, säga exempelvis "Vilken snygg t-shirt/väska/tatuering du har! Var har du köpt/gjort den?"
*
Och sist men inte minst: Lita på din charm! Du är ju faktiskt en förtjusande person som det är sjukt roligt att prata med, och om den som du försöker inleda ett samtal med inte är speciellt trevlig tillbaka så är det hens problem och inte ditt. Det finns gott om fina människor där ute som förtjänar din energi istället.
*
HBTQ-fint uppskattar ju givetvis om någon av er som läser har något spexigt tips på hur en kan börja prata med någon! Kommentera mera, we luv it!
*
//Siv (af Edina & Siv)

Inga kommentarer: