söndag 20 september 2009

Kyrkoval idag

Idag är det kyrkoval (http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=77959&ptid=0). Ja jag bryr mig. Och ja jag är insatt. Tillräckligt i alla fall. Beräknar mig vara röstad och klar om 5 timmar, efter det någongång återkommer jag och berättar mer.

Just nu är jag lite chockad. Eller egentligen inte, det händer ju hela tiden att den typen av kärlek som jag känner förminskas eller förkastas. Hur som helst, jag vet vad jag skall rösta på men tycker det är intressant att läsa alla de olika partiernas valtexter och så hamnade jag på Kristdemokraternas sida och de skrev lite "inte helt ok saker" så att säga. Och vad ser jag på deras sida över vilka man kan rösta på? Ett foto på en av mina gamla kollegor. AS! Eller, *harkel* hen får ju tro och tycka nästan vad hen vill. Men jag blir sååå besviken jue!! Jag var lite nöjd över att vi hade det krista gemensamt, kul att nu få reda på att hen antagligen hela tiden tänkt att mina livsval inte var ok. KLUVNA JÄVLA VÄRLD!!!

Men men shit happens och nu är jag ännu mer pepp på att gå och rösta!! Du gör som du vill, men är du medlem i svenska kyrkan och tycker att det där med hbtq-frågor är viktigt så tycker jag att du gör en fin insats genom att ta dig till din vallokal och kissa på KDs vallappar, hehehe skojja bara.. jag menar att du skall gå dit och rösta.

här kommer ett stycke klippt direkt från KDs valsida (kyrkovalen.se):
"Om vi människor för att överleva måste sätta gränser för vår kärlek, så låter det väl som en ganska god idé att låta gränserna vara där naturen och Han som sagt att han skapat oss, har satt dom. Han skapade oss till man och kvinna. Undantagen bekräftar den regeln. Vi har ingen anledning att säga något negativt om enkönade relationer. Men det enkönade paret saknar av naturen fruktsamhet. Det hindrar inte att vi kan älska även dem som är ofruktsamma. Vi är inte kärlekslösa bara för att vi genom vår syn på äktenskapet accepterar de gränser som Gud genom naturen själv har gett oss. Vår uppfattning om äktenskap är densamma som kyrkan har i största delen av världen och som är härledd från Jesu undervisning. Att hålla fast vid den uppfattningen är inte kärlekslöst. Det finns nog större anledning att vara kritisk mot den som vill inbilla oss att människans kärlek blir större utan gränser. Gränslös kärlek är en illusion. Att inrätta sitt liv eller samhällets ordningar efter illusioner är mycket ohälsosamt."

// Edinan

Inga kommentarer: