torsdag 26 augusti 2010

KEEP ON LIVIN'!

Jag började lyssna på Le tigre när jag var ungefär fjorton år, och jag älskade dem och specifikt Kathleen Hanna (som varit med i Bikini Kill) bortom allt sunt förnuft (typ tre miljarder varv runt jorden). Med stora blyertsifyllda bokstäver skrev jag bandets namn på mitt skåp i skolan, vilket säkert skapade problem för städarna som omsorgsfullt då och då ägnade tid åt att tvätta bort det. Jag fyllde alltid i det igen. På den tiden lyssnade jag på allt av Le tigre som jag kom över, och då exempelvis låten Keep on livin'. Som med mycket annan musik som en lyssnat på när en var yngre så har Le tigre hamnat i den låda i mitt huvud som heter "Musik som jag tycker om men inte lyssnar på jättemycket". Men för ett tag sedan såg jag i Alexander Alvina Chamberlands fina blogg att hn länkat till en livespelning med just denna låt, och blev helt gråtmild när jag lyssnade på den igen. Titta på det här. Och läs texten. Mycket tacksam för tipset från hn ovan att länka till videon från en blogg som pysslar med frågor som de här.

"Look up to the sky sky sky,
take back your own tonight,
You'll find more than you see.
It's time now now get ready,
so you can taste that sweet sweet cake and
feel the warm water in a lake (y'know).

What about the nice cool breeze and
hear the buzzing of the bumble bees.
Live beyond those neighborhood lives and
go past that yard outside and
push through their greatest fears and
live past your memories tears cause,
you don't need to scratch inside no just please
HOLD ON TO YOUR PRIDE.

So don't let them bring you down and
don't let them fuck you around cause
those are your arms that is your heart and
no no they can't tear you apart.
They can't take it away now cause
This is your time this is your life and
This is your time this is your life and
This is your time this is your life and
This is your time this is your life and....

You gotta keep on (keep on livin!)!"


//Sivan

Inga kommentarer: