söndag 6 september 2009

håriga ben

Det är en laddad fråga det där med håriga eller rakade ben. Överlag tycker jag att det verkar som om att heterosexuella killar och tjejer tycker att alla tjejer Skall raka benen, annars är de extrem femister, manshatare och allmänt tokiga. Sen har jag märkt att det finns flator som tycker att man är en dålig flata Om man rakar benen, att man liksom ger efter för heteronormen. Om ni vill veta hur mina ben ser ut så kan jag avslöja att det varierar, just nu (jag är helt seriös) så är mitt vänstra ben rakat och mitt högra bens hår har växt fritt i några veckor skulle jag gissa på. Ibland bryr jag mig jättemycket om vad andra kan tänkas tycka, och Ja, jag ger efter för normen och rakar. Men det händer att jag rakar benen för min egen skull oxå, för att benen blir sååååå lena och dessutom är det goare när någon annan kan tänkas ta lite på dom. Ibland samlar jag till långt hår eller vad man säger, låter det växa fritt helt enkelt. Det naturliga känns bra helt enkelt och ibland när jag har rakat benen saknar jag fluffet. Och ibland, som nu, njuter jag av bådeoch -för det kan man ha, fuck ju både hetero- och homonorm!

Det kan ju ha med ålder att göra såklart, när jag var yngre rakade jag typ hela tiden. Då brydde jag mig mycket mer (överlag) om vad andra kunde tänkas tycka, dessutom så tvingades man ju visa upp sin nakna kropp en gång i veckan efter gymnastiken och om det där med att raka benen kunde hindra en från att bli pikad så var det värt att göra det. Nu lever man ju ett annat liv och umgås med folk som delar värderingar med en och inte bara födelseår, det gör att man är mer som man är och jag är en sån som rakar ibland och ibland inte.

En rolig grej är ju hur jag tänkte när jag var runt 18, då rakade jag hela tiden -förutom då jag skulle på fest men redan innan festen tyckte att jag inte skulle ligga med någon på den festen, då gick jag medvetet till festen med håriga ben (dock under långbyxor) för att liksom inte få för mig att ehhh ja...klä av mig med någon.. ehhh hehe. För då fanns det inte i min värld att göra det med håriga ben.

Jag själv tycker det är rätt hett med håriga män, liksom med hårig bringa och så vidare. Vad gäller tjejer så petar normen mig i ögat ibland och jag tycker det är hett när tjejer har rakade lena ben, MEN jag är oxå väldigt svag för tjejer som är naturliga och väldigt håriga de oxå. Tjejer får oxå ha håriga ben, hår under armarna, raggarstäng och hår på bröstet, det är vanligare än ni tror!

Fyyyyy faaaan va jobbigt att leva i en relation med någon som man försöker upprätthålla en konstlad bild av ens hårighet för. Liksom att alltid arbeta hårt med pincett, rakhyvel å så. Orka liksom. Nej tack.

Förresten, vet ni vad som händer när man bli äldre (20+)? Håret på benen klättrar längre upp på benen och det andra håret (ni vet) klättrar längre ner. Det är som om de vill mötas. En blir hårigare helt enkelt. Kroppen har sagt sitt.

// Edina (af Edina & Siv)

kroppshårspoesi:
gör hur du vill med ditt eget hår
behåll det på mage och lår
sätt upp en toffs, gör en fläta
ta fram en linjal och börja mäta
ta bort varje strå
raka dig i varje vrå
gör precis som du vill
om din hårighet får ingen annan tycka till

Inga kommentarer: