onsdag 8 april 2009

Blodgivning

Jag kunde inte låta bli att gå in på www.geblod.nu och läsa på lite om huruvida homosexuella får ge blod eller inte. Nu får ju homosexuella par gifta sig, men hur är det med blodgivningen egentligen? Pågår diskriminering?

Det var ett tag sedan jag gav blod. Jag har inte världens bästa värden och borde äta mer spenat. Förhoppningsvis får jag ge blod igen när jag blivit större och starkare. Jag fick ge blod fyra gånger och fick fyra t-shirtar att distribuera vidare. En gång gav jag för en vän som inte får ge blod för att hen är för liten i kroppen. En gång gav jag för en vän som har mediciner i sitt blod och inte kan ge blod därför. En gång gav jag för en vän för att hen ligger med män som legat med män. En gång gav jag för mig själv.

Jag har full förståelse för att det finns regler kring det här, just för att varken den som skall motta blodet eller den som skall ge det skall bli sjuk. Men reglerna skall ju vara väl uppbyggda.

På frågan ”Finns det några skäl till att jag inte ska lämna blod?” kom svaret att det inte finns några skäl till att inte ge blod om du är frisk. MEN ”om du till exempel lever på ett sådant sätt att du utsätter dig för blodsmitta ska du avstå”.

Har du haft sex med en ny sexpartner skall man vänta 3månader innan man ger blod (även om man använt kondom). Hur funkar det med dagens syn på sex? Vad gäller om man har repris-sex med ett ex efter sju år, är det då en ny sexparter? Eller är man safe då?

Har du haft sex med någon som utsatts för risk för blodsmitta, tex haft sex med en man som haft sex med en annan man måste du vänta 6månader innan du ger blod. Hur säker är man på det egentligen? Vem vet allt om vem den man knullar knullat innan? Eller knullar samtidigt.

Är du man och har haft sexuellt umgänge med en annan man får du inte ge blod alls. Inte heller om du haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning. Det är vansinnigt enligt mig. Det finns seriösa homopar också! Två män som lever i en fast relation bara med varandra och aldrig haft sex med någonannan får inte ge blod. Men en tjej som haft sex med hela befolkningen, men inte någon man som berättat att han haft sex med en annan man får ge blod. Vem har utsatt sig för störst smittorisk?

På hemsidan ges svaret att det inte finns något förbud för homosexuella att lämna blod, alltså läggningen utgör inget hinder för blodgivning. Men en man som haft sex med en annan man får inte ge blod. ”Viktigaste orsaken till regeln är att risken för HIV-smitta vid sex mellan män i Sverige fortfarande är hög: 130 av 500 nysmittade med HIV under 2007 fick smittan via sex med annan man. Det är en kraftig ökning jämfört med år 1999 då siffran var cirka 50. Enligt svensk statistik är risken för HIV-smitta för män som har sex med andra män, även om den är liten, mångdubbelt större än för personer som har sexuellt umgänge endast heterosexuellt. Förutom att blodet testas på olika sätt (vilket tyvärr inte medför 100 procents säkerhet) har sedan länge personer som löper stor risk att ådra sig allvarlig infektionssjukdom som kan överföras med blod, inte tillåtits bli blodgivare. Detta gäller inte enbart man som haft sex med annan man, utan även exempelvis den som utanför sjukvården någon gång injicerat sig med droger, anabola steroider eller annat preparat samt den som erbjudit sex i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning. – Bengt Ekermo, överläkare”

Blodet går inte vidare till en patient förrän det genomgått tester och blivit godkänt. Testerna som tas är för:
· Hb-värde (blodvärde)
· HIV
· Hepatit B
· Hepatit C
· Syfilis

Testerna som blodet genomgår borde gå att lita på. Enligt min åsikt så borde inte män som har sex med män uteslutas. Regeln att man inte får ge blod inom tre månader efter att man haft sex med en ny partner borde vara nog, eftersom att när blod från en nysmittad person undersöks ger testerna inte alltid utslag -och det är likadant för alla oavsett vem man ligger med.

En intressant sak är också att fundera på vad som räknas som sex. Det skiljer sig väldigt mycket från person till person vad man räknar som sex. Där blodcentralen drar sin gräns drar kanske inte du eller jag gränsen. Jag lärde mig idag att de anser både oralsex och analsex vara sexuellt umgänge. Dock uppstod genast nya frågor i mitt huvud. Vilken typ av analsex räknas?

Det var intressant läsning på deras hemsida, men jag tycker inte jag har blivit klokare i frågan om det verkligen är rätt att män som ligger med män inte får ge blod. Jag anser fortfarande att det är en konstig regel som inte gör nytta egentligen och som är väldigt svårmotiverad.

För övrigt så hittade jag en sak som stod på hemsidan som oroade mig, nämligen svaret på den här frågan: ”Har lämnat prover efter 3 månader karens eftersom jag har ny partner. De prover som tas var bra. Kan jag nu fortsätta ha sex med min tjej och kunna koppla bort mina tankar att hon skulle ha hiv och hepatit? Svar: Om ni har ett bra förhållande så kan du vara lugn.”
WTF! Varför frågar hen inte sin tjej om hon har testat sig? Varför tror personen att hen kan vara trygg bara för att blodet hen gav inte visade någon smitta? Och vad menar svarsgivaren med ”ett bra förhållande”? Skitsvar! Jag finner inte ord att kommentera detta. Helt jävla galet.

// Edina (af Edina & Siv)

1 kommentar:

Sara sa...

Regeln att man inte får ge blod inom tre månader efter att man haft sex med en ny partner tror jag att de har tagit bort helt. Vill minnas att det nämligen inte påverkade mig efter att jag precis skaffat en ny pojkvän. Detta med motiveringen att proverna som tas, de som du nämnde, skulle vara tillräckliga.